Polaris Parkflyer

Byggprojekt och annat RC relaterat från byggbordet, köksbordet eller verkstan.
Quackle
Fullständigt namn: Fridrik Ingimarsson

Polaris Parkflyer

Inlägg av Quackle » ons 08 feb 2012, 19:14

Jag har nu bestämt mig och äntligen fått tummen ur. Jag skall bygga en Polaris och den skall premiärflygas på påsk. Å där med basta :)
Bild

Jag kommer inte att beskriva bygget i minsta detalj och göra detta inlägg till en ren byggbeskrivning för det finns redan en sådan otroligt bra utan jag tänkte bara visa hur projektet fortskriden fram till ”take off”
Jag är inte så finurlig att jag "hittar på" egen konstruktion och ritning utan jag skall bygga efter en redan existerande idé.
Jag har ”lånat” beskrivning och info från http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=922465 där det finns en komplett och mycket bra/utförlig byggbeskrivning.
Och det mest spännande blir: Flyger skönheten när nu allt är limmat å klart? Det får vi svar på i påsk, om jag vågar lyfta :roll:

Det finns en hel del delar att skära ut så det skall jag börja med.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
NumnutChriS
Fullständigt namn: Christian S.

Re: Polaris Parkflyer

Inlägg av NumnutChriS » ons 08 feb 2012, 21:34

Denhär trån följer jag gärna, tankade ner polarisen för länge sen men från pdf till depron har det inte hänt nåt mer :)

Användarvisningsbild
Yof
Fullständigt namn: Peter Christensen
Kontakt:

Inlägg av Yof » tor 09 feb 2012, 19:13

Frågan kanske inte handlar om att våga utan mer om det funkar på snö och is!?
Det ska bli intressant och se det fina slut resultatet.
8-)

---Hoppsan trodde det var numnuts som skrev om bygget.... ehh där av ändrad text.-----
/Peter C

Quackle

Inlägg av Quackle » fre 10 feb 2012, 19:20

Eventuella missförstånd tidigare är förlåtet :) Nåväl, jag har kommit en bit på väg. Bra terapi på kvällarna efter jobbet ;)
Jag gjorde så att jag började med kroppen. De va en del förstärkningar och ”kantlister” som skulle limmas dit och det verkar nog bli förvånansvärt stabilt tycker jag.
Bild

Jag har endast limmat med UHU-por pga brist på limkunskap :oops: men de får vi väl hoppas att de blir tätt. Tänkte stryka på snabblim runt alla skarvar innan sjösättning så de funkar nog.
Detta var inget lätt bygge. Många delar att hålla koll på och ska man få de snyggt så får man pilla "det där lilla extra". MEN VAD KUL (om man gillar att snickra :) )
Såhär ser min flygkropp ut. Ca 70cm lång blev den. Lite kantfil och nos skall på men de tar vi sen.
Bild

Går det som jag planerat och jag får som jag vill så kanske jag blir färdig med vingen i helgen. Förstärkningar, fasade kanter, montering av länkage och servon.
Bild

Användarvisningsbild
NumnutChriS

Inlägg av NumnutChriS » lör 11 feb 2012, 19:15

Yof skrev: ---

---Hoppsan trodde det var numnuts som skrev om bygget.... ehh där av ändrad text.-----
Hehe, du får la hänga med till tjärnen i sommar, blev ju en del rodd i fjol med den där Ms Hyperion Hydron... Plan med tofflor funkade bättre även om det kunde bli åror där med när blåsten tippade plan när man taxade runt...

Följer bloggen med intresse som sagt; lär bli drivlina över när man tröttnar på Hydron :)

Quackle

Inlägg av Quackle » sön 12 feb 2012, 20:16

Den stora vingen var inte mycket att ta kort på och dokumentera, fasa kanter och på med förstärkningar och jag blev så exalterad att jag limma ihop kropp å vinge i ett huj.

Bild
Bild

Sen så va de det här med ”skorstenen” bak. Ett stycke konst i sig. MYCKET pyssel å pill. Slipa/fila/måtta men jösses va de blir bra. Är nog det besvärligaste att konstruera. Så här blev mitt bygge. (och jag e ju bara så jäkla nöjd :mrgreen: )

Bild
Bild
Bild

Kablar till motor dras oxå igenom hela kroppen för motorn skall sitta längst ut.

Bild
Bild

Nu ska bara resten limmas ihop och all elektronik dras. Looking good :D
Bild

Användarvisningsbild
NumnutChriS

Inlägg av NumnutChriS » mån 13 feb 2012, 13:27

Beundrar och lägger in en kommentar igen - Får inte meddelanden om när tråden uppdaterats trots att jag bockat i sk*ten... prövar igen...

Användarvisningsbild
Yof
Fullständigt namn: Peter Christensen
Kontakt:

Inlägg av Yof » mån 13 feb 2012, 23:51

Det där såg riktigt avancerat och välbyggt ut!
:)
/Peter C

Användarvisningsbild
dumbo
Fullständigt namn: Robert Petersson
Kontakt:

Inlägg av dumbo » tis 14 feb 2012, 22:10

Denhär har jag sneglat lite på tidigare. Jag får ju dock inse mina begränsningar och se till att avsluta lite av de saker jag håller på med istället för att bara börja på nytt hela tiden, så jag nöjer mig med att följa denna tråden till en början... :-)

Quackle

Inlägg av Quackle » tor 01 mar 2012, 20:13

Bygget har pågått med några fler lediga dagar än tidigare men nu e jag KLAR. Så här blev min modell 8-)
Troligen kommer det att målas eller tejp-dekoreras på något sätt innan premiären i påsk och det är först då vi vet om den flyger eller om alla timmar är förgäves :(
Just nu e jag iaf väldigt glad och nöjd :mrgreen:

PÅ UNDERSIDAN: INSTALLERADE SERVON OCH FARTREGLAGE
Bild

PÅ UNDERSIDAN: HÄR GÅR DET SLADDAR UPP TILL MOTOR
Bild

PÅ OVANSIDAN SER MAN FÖRSTÄRKNING RUNT SERVON OCH MOTTAGAR MONTERING
Bild

SMÅ MEDAR OCH NOS-KON
Bild
Bild

STILSTUDIE PÅ MITT FÄRDIGA EXEMPLAR.
Bild Bild Bild
Bild Bild Bild

LUCKA FÖR BATTERI FÄSTS MED MAGNET OCH ÖPPNAS MED HJÄLP AV FISKELINA
Bild Bild
Bild Bild

Jag filmar premiären då jag och svåger tar oss an uppgiften att lyfta från sjön ;)
Thank you for watching
Bild

Skriv svar