Mini EDF

Byggprojekt och annat RC relaterat från byggbordet, köksbordet eller verkstan.
Användarvisningsbild
dumbo
Fullständigt namn: Robert Petersson
Kontakt:

Mini EDF

Inlägg av dumbo » mån 13 feb 2012, 23:05

Ett av de nuvarande projekten... En liten miiini EDF-delta. Det är från början en Gårdstad A4, men aningen mindre och med fläkt baktill istället för en 25:a med prop där fram.

Bild
Spännvidd på 30cm en en fläkt på 27mm. Jag har inte räknat på vingbelastning och så, så jag vet inte om den är lite i minsta laget, men det är ju bara en fråga om hastighet... :-) 6A Turnigy plush och 360mAh 2s lipo för drivning... Vikten just nu är ca 60g, så den kommer nog, med det material som är kvar att sätta dit, stötstänger osv att landa under 70g iaf.

Bild
Två små 2.5g servon och en mottagare som väger något liknande...

Bild

Användarvisningsbild
Yof
Fullständigt namn: Peter Christensen
Kontakt:

Re: Mini EDF

Inlägg av Yof » mån 13 feb 2012, 23:49

Underbart!!!
Det här blir intressant att följa.
:D
/Peter C

Quackle
Fullständigt namn: Fridrik Ingimarsson

Inlägg av Quackle » tis 14 feb 2012, 19:12

Å vilket roligt projekt :D
Fläkt har jag altid velat prova.
Borde man inte kunna modifiera en F22 depron till fläktdrivning?
Bild

Användarvisningsbild
dumbo
Kontakt:

Inlägg av dumbo » tis 14 feb 2012, 22:05

Har inte hunnit fixa så mycket idag. Skurit ut fena och lite material till plankning av ovansidan bara, så ingen ny bild ännu...
Quackle skrev:Å vilket roligt projekt :D
Fläkt har jag altid velat prova.
Borde man inte kunna modifiera en F22 depron till fläktdrivning?
Man bör kunna modifiera det mesta till fläktdrift, bara man kan sätta fläkten så att man kan balansera tyngdpunkten rätt. Om det är en såndär variant med propellern mer eller mindre i mitten av flygplanet så borde det bara vara enkelt att byta mot en fläkt.
Sen är min personliga åsikt att om man ska ha fläkt så ska man bygga in den inne i flygplanet, annars kan man lika gäna ha propp, men sånt gör man ju som man vill. En EDF ger ju generellt sämre statiskt drag, men högre pitchhastighet jämfört med propeller.
En F22 har ju två motorer så där "måste" man ju ha två fläktar. :-)

Användarvisningsbild
dumbo
Kontakt:

Inlägg av dumbo » sön 26 feb 2012, 02:04

Jaha... Har inte haft tid/ork att greja så mycket, men nu kommer en uppdatering. Dessutom kom montering av en sånhär emellan:

Bild

Då mottagaren och servona inte har/hade kompatibla kontakter (HK hade inte servon i lagom storlek med rätt kontakter i lager när jag beställde) så lödade jag kablarna direkt på mottaragen istället (så sparade man något halvt gram i vikt åxå). Inte så snygga lödningar på andra bilden. Jag gjorde om dem efter att bilden hade tagits...
Bild
Bild

Dags för länkagen. Här är roderhornet på plats (men inte limmat ännu):
Bild

Det färdiga länkaget med servo på plats (ja, jag ska skruva dit skruven till oket sedan):
Bild

Limning av fena på kroppens ovansida. "Plankningen" är inte limmad ännu, utan ska delas så att jag kan få en eller två små luckor:
Bild

Jag hade tänkt ta en bild på installationen inne i kroppen åxå, men glömde, så det får bli nästa uppdatering, då limmet torkat...

Jag tror att jag missbedömt tyngdpunkten en aning, så acken kommer nog att få sticka ut någon cm i nosen om jag inte ska tillföra mer vikt, vilket känns lite onödigt.

Skriv svar